Cluedo

Idag på scouterna hade vi spelmöte och spelade Cluedo. Det var jättekul föruom att jag råkade sabba första spelomgången...hehe...


"Cluedo är ett sällskapsspel som skapades redan 1948. Handlingen utspelas på ett engelskt gods där en person blivit mördad. Spelplanen är utformad som ett hus med olika rum och hemliga gånger. Spelet går ut på att man ska ta reda på vem som är mördare, vilket mordvapen som använts och vilken mordplatsen är. Spelarna kan lura varandra och det krävs logiskt tänkande och lite list för att vinna. Cluedo har utgivits flera gånger sedan 1948 och i de olika versionerna så har man ändrat namn på figurerna i spelet. De misstänkta i spelet är sex personer, alla har det gemensamt att de har en färg i sina namn, Fröken Röd (eller Scharlakan), Överste Senap, Fru Vit, Pastor Grön, Fru Blå (också kallad Kråm eller Påfågel) samt Professor Plommon. Den person som hittades död var Doktor Svart. Vidare finns det sex olika mordvapen och nio olika mordplatser att välja bland. Man kan vara mellan 3 och 6 spelare för att spela Cluedo och spelet riktar sig från åtta år och uppåt."
http://www.spelregler.nu/cluedo/ 

Har du provat Cluedo någon gång??


Kommentarer
Postat av: Lizzie

JAAA cluedoo! :D det gör inget att första omgången gick lite knas, det gör det ibland för mig med såklart och jag hatar det för jag är sån himlarns dålig förlorare :P (du skulle sett när jag spelade spel som liten... herregud, det flög ju spelpjäser i hela huset om jag inte vann hahaha, jag skojar inte!)

<3

2011-01-28 @ 00:25:09
Postat av: lindshe-svart bälte i shopping!-

jaag ääälskar cluedo :D

2011-02-01 @ 17:38:24
URL: http://lindshe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0